Alla inlägg under maj 2015

Av Maria - 19 maj 2015 18:38

 

 

Syfte


Syftet med den tid som jag ansvarar för under måndagens studiedag (11.00-12:00) är att jag ska visa på olika pedagogiska verktyg. Detta genom att använda dessa i min föreläsning.  Du ska få möjlighet att reflektera över vad som styr när du planerar din undervisning och diskutera detta med andra. Du ska också få reflektera och synliggöra om vad som gör dig till en bra pedagog och vad som gynnar lärande för våra elever. Sedan ska du fundera och formulera vad du vill utveckla som pedagog.



Det jag kommer använda är:

 

Presentera i förväg – vad kommer att ske under min föreläsning. Ni får en länk till denna presentation i form av ett mail av mig. Eleverna ser planeringen på SchoolSoft och ofta med länkar till HK-bloggen och YouTube.


Blogg – samlar ditt material i form av texter, länkar, bilder och filmer. Tillgängligt för dina elever utan inloggning. Även för kollegor, föräldrar och andra intresserade.


Diamanten – som är ett enkelt pedagogiskt hjälpmedel för att arbeta med förmågan att värdera val och handlingar.


Begrepp på magneter – som hjälper att visa på hur man kan sortera sina tankar med stöd av olika begrepp på lappar. http://korta.nu/v47 


YouTube – enkelt sätt att göra dina videoklipp tillgängliga för elever, föräldrar och kollegor.


Google Drive – ett enkelt sätt att göra dina dokument och bildspel tillgängliga för dina elever, kollegor och för dig själv.


Mentimeter.com – om man du vill synliggöra elevernas svar på frågan du ställer.


Skriva blogginlägg – om man vill synliggöra elevernas tankar kring ett ämne.


Stödstruktur – som stöd att påbörja meningar.





                 


Länk till KeyNote på Google Drive gällande diamanten http://korta.nu/n-6


Länk till film på YouTube gällande hur man lägger diamanten: https://www.youtube.com/watch?v=ttYdH1ExIkI


Uppgift:

 

1. Vad är du mest nöjd med i din profession? Tänk efter en stund. Vad gör dig till en bra pedagog?

Detta skrivs in via en länk som ni får av mig genom mentimeter.


 2. Vad gynnar lärandet för våra elever?

Detta skrivs in via en länk ni får av mig genom mentimeter.


Länk till mentimeter: https://www.mentimeter.com




Uppgift:

Fundera över vad du vill utveckla för att göra lärandet mer gynnsamt för våra elever. Jag vill att du skriver detta som en kommentar på HK-bloggen på Vallaskolan nedan under mitt inlägg.

Utgå gärna från de sju punkter som John Steinberg utformat.


Miljön – Är den välkomnande och arrangerad för sitt syfte?

Syftet – Verkar det finnas ett syfte med dina lektioner som även eleverna förstår?

Ledarskapet – Verkar eleverna ha förtroende för dig som pedagog?

Engagemanget – Verkar dina elever vara aktiva och engagerade?

Förståelsen – Tycks dina lektioner leda till en djupare förståelse?

Stämningen – Känns helheten, relationerna och stämningen bra?

Pedagogiska dilemman - Vilka frågor bör lyftas till kollegiala samtal?


Denna stödstruktur kan vara bra till att påbörja meningar:


Jag vill utveckla/satsa på att…

Fördelarna är…

Nackdelarna är…

Hinder…

Lösningssätt…

Jag startar med detta…

Genom att…

Vill gärna samarbeta med...



Extra

 

Om det finns tid över kommer ni få läsa ett kapitel ur Stefan Hertz bok "Konstruktivt ledarskap i klassrummet och i skolan" som handlar om förstå vilken ledarstil man har. Detta kan vara bra så att man agerar uttifrån sin personligthets styrkor och uppmärksammar när man inte gör det. Läs och fundera på hur någon annan skulle beskriva dig och om det skulle kunna passa in på någon av personlighetstyperna. Fundera även på om beskrivningarna passar in på någon i arbetslaget. 


Här är en länk till ett bildspel om IDI = International Dynamics Inventory:

http://www.salut.uppsala.se/salutogenes/2.IDI.ppt

Av Maria - 19 maj 2015 08:48

I dag ska ni få ångkoka lax i eget spad genom att ha laxen i ett slutet kärl som tillagas ovanpå potatisen som kokas i en kastrull. Till det får ni göra en kall sås av matlagningsyoghurt och eventuellt hemgjord majonnäs. Dill och citron samt blandad sallad med svenska tomater och svensk gurka.


Ni får också möjlighet att utvärdera arbetsprocess och måltid utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö. Detta som en kommentar på HK-bloggen. Skriv initialer och klass eller meddela mig er signatur.


Skriv detta i din kommentar:


Fördelar och nackdelar med tillagningsmetod utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö.


Fördelar och nackdelar med måltidens sammansättning utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö.


Egen slutsats.


    

   

   

 

             

 


     

Av Maria - 6 maj 2015 10:01

Idag ska ni:


1. Göra er makeoverlasagne. Lasagnerna serveras som en buffé.



2. Ta. reda på om er kost. Hur ser kosten ut ? Varför? Detta ska ni göra utvecklat skriftligt utifrån de stödord som finns. Ni ska redovisa detta nästa gång med hjälp av stödorden.


 


 


Av Maria - 5 maj 2015 08:30


 


 


 

 

  

Först ska ni förbereda er redovisning av specialkost och individuella behov. Ni ska besvara hur kosten ser ut son den gör samt varför.


Sedan får ni, om ni har tid, göra en rulltårta.


Redovisningar sker sista delen av lektionen.




Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards