Alla inlägg under april 2014

Av Maria - 3 april 2014 19:18

Idag besökte jag Karin Fransson på Centralskolan i Norberg. Det var en mycket givande dag. Jag blev mycket imponerad av hennes arbete med bra struktur och fint förhållningssätt mot eleverna. Kan tänka mig att använda hennes arbetsuppgifter rakt av utan egen förändring vllket är ett mycket gott betyg. Känner mig nöjd med min dag i Norberg. Kan rekommendera att hälsa på en kollega för att få inspiration och lust till förändring och utveckling.


Hon har en bra pedagogisk planering gällande bakning. Eleverna var medvetna om vilka kunskapskrav de arbetade med och vad som krävdes för de olika betygnivåerna. Hon checkade av att de förstod färdigheterna i matrisen. Hennes arbetsuppgifter var tydliga och hade snygg layout.


 

Det som var intressant var hennes upplägg av elevbedömning; eleverna bedömde varandras arbetsinsats. När en elev bakade bullar bedömde en elev under hela lektionen dennes arbetsinsats. När jag var där bedömde tre elever två elevers arbetsinsats. Övriga elever bakade och förberedde till ett afternoon tea; scones, gurksandwich, cottle creme och ingefärs- och citronkakor http://www.arla.se/recept/ingefarskakor-med-citron/

       


Arbetsklimatet var lugnt och fokuserat på de tre lektioner som jag var med på. Centralskolan i Norberg har fått högt betyg i måluppfyllelse.


En gäng lärare fikar regelbundet i något som de kallar kiosken. Dagen börjar ofta där för dessa lärare och mellan lektionerna går de gärna dit för samvaro med varandra och eleverna. Det ger en fin sammanhållning och de är tillgängliga för eleverna. Många var de elever som kom och hängde


På Centralskolan har personalen morgonmöte i 15 min tre gånger i veckan; måndag, onsdag och fredag, där de checkar av dagen och kommande aktiviteter. På  måndagar har de team/arbetslagsmöte direkt efter morgonmötet i 30 min, ytterligare 30 min  samt på tisdagar 75 min då det också kan vara APT eller ämneskonferens.





Av Maria - 1 april 2014 22:16

Årets vinnare i tårtbakningstävling är Elin Almström, Emilia Ericsson och Nathalie Johansson i klass 9a3 med denna fina tårta. De fick 21 % av rösterna. De belönas med bakboken ”Sju sorters kakor” och choklad.

 



På andra plats kom August Dalfjord, Tobias Eriksson och Felix Törnqvist i 9b2. Gruppen fick 15 % av rösterna.  De belönas med choklad.


På tredje plats kom Sandra Ander, Alexandra Bäck, Fredrik Eriksson och Sofia Östlund i klass 9a2. De belönas med choklad.

 



   

 

   

 

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards