Alla inlägg under september 2010

Av Maria - 28 september 2010 18:34

  

Christina Lundin Hellström och Stefan Blomqvist är denna vecka och föreläser för 9A1, 9A2 och 9A3. De arbetar som konsumentsekreterare i Sala kommun och de har under många års tid besökt Vallaskolans alla klasser i år 9. Nittio procent av deras arbetstid ägnar de åt att hjälpa människor som behöver skuldsanerering och resten av tiden träffar de bl. a våra elever.


Vad de berättar om är vikten av att se till att vara påläst när det gäller konsumenträtt och att kunna hantera sin ekonomi. För att få ett bra vuxenliv med en god ekonomi så måste man kunna hantera pengar så att de räcker till det man behöver och till det man vill ha.


För dem som kommer till konsumentbyrån i Sala för att få hjälp med att sanera sin ekonomi har ofta dragit på sig olika skulder pga. olika saker. Det kan vara att de skrivit på borgen för någon som vill ta ett banklån - "Att gå i borgen är att gå i sorgen" är ett känt uttryck. Det kan också vara att de struntat i att betala en räkning som gör att de får en betalningsanmärkning. Man kan också tagit dyra SMS-lån som man får betala 700-800% i ränta för.


Syftet med föreläsningen är:

  •  Att få eleverna att tänka till och att de får kunskap. I dagsläget har en av tre ungdomar betalningsanmärkning och det är inget bra sätt att börja sitt vuxenliv med. En betalningsanmärkning sitter kvar i 3 år och ger svårigheter att få kredit, lägenhet, telefonabonnemang och ibland även att få ett arbete.

  • När det gäller konsumenträtt så kan det vara så att de som de möter i butiker inte alltid vet hur konsumentlagar ska följas. Då gäller det att man som konsument är påläst.

Tre bra tips från Christina och Stefan:


  • Om man inte kan betala en räkning så ska man kontakta företaget före sista betalningsdagen för att be om man kan få betala räkningen lite senare.

  • Gå aldrig i borgen för någon eller att man skriver på ett avtal för någon annan.

  • Var påläst om konsumenträtt så man vet vad som gäller vid reklamationer av varor och tjänster.


Länk till konsumentbyrån i Sala:

http://www.sala.se/Huvudstartsidan/Service/Konsumentbyran/


Resterande nior får del av denna föreläsning i vår då de åter har Hem- och konsumentkunskap.

Av Maria - 26 september 2010 20:48

För tredje året i rad har Historiska museet en brödfestival. Jag besökte festivalen under söndagen. I entrén hade några av Stockholms främsta bagerier försäljning av bröd. Man fick provsmaka och ta del av goda råd.


                    


På Historiska museets innergård visade och berättade en arkeolog om säd, malning och gräddningsmetoder under vikingatiden. Man malde kornen med hjälp av två stenar. Det man visste var att degen bara jäste om den gjordes i ett speciellt trätråg men man visste inte varför (att surdegskultur satte sig i porerna i trät som började äta kolhydrater och utveckla kolsyra).


     



Man gräddade i runda järn med handtag eller i en lerugn. Jag provade på att baka ett bröd och grädda det i lerugnen.


 

          



Jag var också på en föreläsning om svenska brödtraditioner och regionala skillnader med Magnus Magnusson från Sveriges Bagare och Konditorer. Han berättade bl.a varför vi äter sött matbröd i Sverige (vilket är ganska unikt för Sverige). Det beror på att staten under andra världskriget bestämde att socker skulle ingå i matbröd som ingrediens. Vi hade gott om svenska sockerbetor som drygade ut brödet samt gav billig energi. Svenskarna vande sig vid det söta matbrödet så därför har vi sött matbröd i Sverige.



Sedan var jag på en workshop med Manfred Enoksson (som jag träffade på vid förra årets Smaklustmässa). Han är bagerimästare på Saltåkvarn. Han berättade hur man lyckas med sin surdeg. Viktigt är att lära sig att titta, lukta, känna och smaka sig fram.

Vi fick med oss surdegssats och recept hem.


    


I hörsalen bjöd ett antal ambassader på sina brödspecialiteter. Tunisien, Slovakien, Schweiz, Kroatien och Estland var representerade när jag var där.

             

Brödet från Estland var mest smakrikt eftersom det bakas av råg och surdeg. Övriga länder hade bröd bakat av vete med olika smaksättningar.

När jag var vid Estlands brödbord och uttryckte mitt gillande så fick jag en hel kasse med bröd med mig hem – gratis! Jag fick också med mig en historia om brödets betydelse för estländarna;


”Efter mycket massmedial uppmärksamhet med löpsedlar och artiklar; fick Harri sin mamma Amalie till Sverige. Efter en separation på 15 år landar Amalie 1959 på Bromma flygplats. Med sig i resväskan har hon surdeg. Det avgörande var förmodligen ett brev,där Harri hotade att släppa ut en gris framför Nikita Krustjov som skulle besöka Sverige sommaren 1959, om inte Amalie fick komma till sin son. Brevet gick via Moskva och tog tre veckor innan det kom fram. Samtidigt med brevet kom polisen och meddelade att hon hade en halvtimme på sig att packa. Ett samtal med sonen hann hon med: Vad vill du att jag tar med mig? - Surdeg.”



Av Forsa hembageri från Uppsala köpte jag två Gran blancbröd till ett mycket förmånligt pris och fick två kassar med bröd på köpet, rågbröd och valnötsbröd. Rykande färskt; bakade på plats. De gav också surdegsstart till alla som ville ha – både av råg och vete. Recept fick jag också av bagaren som han skrev ner till mig.


  


Degen blandas i en assistent -allt utom mjölet. Arbetas på låg hastighet under 10 min. Saltet ska tillsättas mot slutet.


       



Tidningen ”Bröd” delades ut till alla som besökte festivalen. En bilaga var fylld med information riktade till ungdomar som vill bli bagare och konditorer. Jag fick med mig ett gäng tidningar som kanske kan inspirera mina elever till detta yrkesval.


  


Brödets historia taget direkt ur denna bilaga från 2010;


”Bröd är känt sedan fornhistorisk tid och i de flesta kulturer. Brödet utvecklades i Mesopotamien ur gröten som bakades på stenar som glödgats. Bakugnens tillkomst blev ett avgörande faktor för den framtida utvecklingen; den uppfanns i Egypten för 6000 år sedan. Den romerska staden Pompeji hade bagerier. I Sverige har arkeologer hittat bröd som bakats på vikingatiden. Av hävd är det ljusa vetebrödet utbrett i Väst- och Sydeuropa samt Nordamerika. Det mörka rågbrödet hör däremot hemma i Mellan- Öst och Nordeuropa.”


Av Maria - 23 september 2010 16:55

Idag fick jag en inbjudan till en fisk- och skaldjursutbildning i Uppsala för HK-lärare torsdagen den 14 oktober - helt kostnadsfritt. Såklart att jag anmälde mig.


Se program här:

http://www.svenskfisk.se/formulaer/fisk--och-skaldjursutbildning-i-uppsala-för-hk-laerare-torsdagen-den-14-oktober.aspx


     


Av Maria - 20 september 2010 19:42

På söndag har jag planerat ett besök på Historiska museet. De har en    brödfestival i samarbete med Saltåkvarn, Svenska bagare och konditorer, Sveba.Dahlén och tidningen Bröd.  Jag ska bland annat gå på workshop med bagarmästaren Manfred Enoksson och gå på föreläsning om svenska brödtraditioner. Se denna länk: http://www.historiska.se/misc/gemensam/kalender/2010/10-09-26-Brodfestival/

    

Av Maria - 19 september 2010 22:20

Idag gjorde jag en film om hur man städar sitt rum med tillhörande manual.



Manual finns att nå via denna länk: https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AomfVsZ_T0A5dFVDbzRnX05xOW5VTXpNQmZ5eEdIRXc&hl=en

Av Maria - 17 september 2010 10:38

Eleverna gjorde en thailändsk kycklingrätt med jasminris.


      

Av Maria - 16 september 2010 18:11

På hyllkanterna i butiken finns prisinformation. I det gula fältet finns jämförpris. Jämförpris talar om vad en vara kostar per kilo/liter/tvätt. Det underlättar för vi ska kunna göra medvetna ekonomiska val men det säger inget om kvalitén...

  


Lektionens uppgift:


1. Gå in på mitt webbibliotek och kopiera och klistra in i ett worddokument. https://docs.google.com/document/pub?id=1PKhktDqX2pnOW-aXAWWnmG0EhEW_39MdPVvaZiQ77lI


2. Räkna ut priset på hemgjord kolasås.


3. Tillaga kolasås.


4. Väg såsen och notera vikten.


5. Räkna ut jämförpriset på den hemgjorda kolasåsen.


6. Hur mycket sparar man på att göra sin egen kolasås per kilo?


7. Smaktesta och fyll i smakprotokollet.


8. Maila din arbetsuppgift till mig samt spara den i HK-mappen.


8. Fortsätt med budgetuppgiften.


     


Av Maria - 16 september 2010 12:15

Vi styckade kyckling. Kycklingen tillagades i ugn tillsammans med klyftade potatisar och rotfrukter.

      

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards