Direktlänk till inlägg 25 mars 2012
Margareta Grönqvist och Karin Hjälmeskog pratade hitorik kring ämne under sex läroplaner från Lgr 62 till Lgr 11. Det var intressant och tänkvärt. På HK-rummmets webbplats kommer snart alla kursplaner publiceras
Det var kommit en ny HK-glob: http://www.did.uu.se/hkrummet/globen2011.htm
Det var också några forskarstuderande som berättade om deras forskning i HK-ämnet. Läs mer här:http://www.lararnasnyheter.se/hushallsvetaren/2011/05/20/har-skola-forskare-skolas
Konsumentverket informerade om ny gratis undervisningfilm i konsumentkunskap med tillhörande lärarhandledning som kommer inom kort http://www.konsumentverket.se/skola
Filmen är ett samarbete med Kronofogden och finansinspektionen. De har delat upp filmen i tre avsnitt: Om privatekonomi, om konsumenträtt och om internethandel.
Mats Dafnäs stod för den mest intressanta föreläsningen "Mat, reklam och förpackningar". Han arbetar med reklam och det han pratade om var främst omvärldsanalys. Vilken tidsanda vi levt/lever/kom.mer att leva i och vilka värderingar som är viktiga i respektive tidsanda. Varje tidsanda sträcker sig i ca 20 år. Vi har levt i en socialistisk, en kapatalistisk och nu är vi i/på väg in i en ny tidsanda med nya värderingar. Den tidsandan kallar han för Rekoism.
Övergången är denna:
Kapatalism till rekoism
Image till trovärdighet
Prestation till engagemang
Konsumtion till ansvar
Stress till balans
Egoism till individuell gemenskap
Kommunicera till relatera
Man behöver lita och känna förtroende. Man är mer engagerade i politiska frågor än politiska partier. Man vill ha en samhällsvändning till något bättre.
Fem trender som blir starka:
1. Ursprung/äkthet. "Know your food, know your farmer"
2. Ekologiskt ansvar. För att överleva måste alla affärskedjor haka på att ta fram produkter som är bra för miljön.
3. Engagemang/Involvering- rurbanism. Man vill bo i stan men ändå kunna odla sina egna grönsaker själv. Stockholm ökar med en SL-buss per dag i befolkning.
4. Hälsa/välbefinnande. Quick fix or long life.
5. Ärlighet/transparans. När Delicato lanserade "Garanterat fri från fullkorn" ökade de sin försälljning med 40%.
Ett bra tips från: Mats var att låta eleverna leta fram filmer och material som man vill få fram.
Louise Ungerth från konsumentföreningen pratade om kampanjen "Släng inte maten!" se http://slangintematen.se/
Gjorde en powerpointpresentation av mina anteckningar:
https://docs.google.com/presentation/d/1S6akPujaPDrq7KGai8FqvHG_Os-QTiygYTvZZjlxOUw/edit
På gmail blir det en annan designe än vad jag har i orginalet därav det plottriga.
Ska tillägga att denna utbildningsdag är helt gratis eftersom medel erhålles från Uppsalas Hushållskolas fond. Vi blev även bjudna på fika, lunch med bakkelse och frukt på eftermiddagen. Allt var som vanligt mycket välordnat och gott!
Ett stort tack till er som ordnar denna dag!