Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012
Inför vår studiedag imorgon har jag idag ägnat ett par timmar till att läsa skriften ”Synligt lärande” som sammanfattar världens största studie om vad som påverkar elevers resultat i skolan. Studion heter Visible Learning och den som ligger bakom studien är John Hattie som är utbildningsforskaren vid Auckland University på Nya Zeeland.
Ladda ner skriften här:
http://brs.skl.se/brsbibl/kata_documents/doc40008_1.pdf
Diskussionsmaterial finns också på samma sida.
Här blir John Hattie intervjuad i Aktuellt:
http://www.skl.se/vi_arbetar_med/skola_och_forskola/forskning/kand-skolforskare-intervjuad-i-aktuellt
De faktorer som i studien bedöms ha störst effekt för elevernas studieresultat är:
Det faktorer som inte har så stor inverkan på elevernas studieresultat är:
http://www.skl.se/press/pressmeddelanden/pressmeddelanden-2011/lararens-aterkoppling-ar-nyckeln-till-goda-resultat
John Hatties rapport Synligt lärande presenterades på ett presseminarium den 13 september 2011, av universitetslektorn Jan Håkansson som bearbetat den svenska utgåvan. Per-Arne Andersson, avdelningschef på SKL, berättade om sin syn på hur studien kan göra nytta i svenska skolor. Se detta föredrag här:
Inslag i Rapport om en lärare som blir coachad enligt John Hatties modell:
http://www.svt.se/1.2716490/hon_vagar_bl
För att gynna inlärning ska både lärare och elever besvara dessa frågor:
1. Vart är jag på väg?
2. Hur går det för mig?
3. Vad är nästa steg?
För att besvara första frågan så har vi våra pedagogiska planeringar. Andra frågan besvarar eleverna i mitt ämne genom att svara på frågan "Hur har du visat din praktiska klokhet och skicklighet? Ge flera exempel." och den tredje genom att besvara frågan: "Ge dig själv flera goda råd hur du kan utveckla din praktiska klokhet och skicklighet". Sedan är det viktigt att jag utvecklar min respons på elevernas arbete och tankar kring deras arbete.
Från studion ska jag förmedla detta till mina elever för att främja inlärningen:
För att lära er mer ska ni prata med varandra i ert arbete och när ni gör era utvärderingar
Jag ska också be eleverna filma mig i min undervisning. Det var några år sedan sist men det gav mig mycket. Det som jag lärade mig är att man kan aldrig vara nog så tydlig utan man ska försöka förstärka det man säger på så många olika vis som möjligt. Man kan alltid bli tydligare!!!