Direktlänk till inlägg 27 oktober 2014
Lyssnar på finalisterna Karin Nygårds, Jacob Möllstam och Ylva Pettersson. Intressant att lyssna på hur andra använder IT i sin undervisning.
Jacob pratar mycket om likabehandling på nätet och att 1-1 skola är viktigt för en demokratisk skola. Det är nödvändigt med kunskaper att använda sig av IT för ett likvärdigt och demokratiskt samhälle.
Man ska använda sig av elevernas digitala vardag i sin undervisning för att möta dem där de befinner sig.
Karin Nygårds pratade om verklighets baserat lärande. Hon pratar om hur viktigt det är alla elever lär sig programmering. Hon arbetar med lägre åldrarna i grundskolan (år 1-7).
Karin menar att kod är nyckel till framgång. Hon vill ändra läroplanen så att eleverna lär sig programmering i skolan. Den digitala verkligheten måste in i alla ämnen, inte att man ska skapa ett nytt ämne.
Koden är den digitala världens molekyler.
"Ska vi anpassa undervisningen efter vad lärarna kan eller efter vad eleverna behöver?"
Karin verkar vara en värdig vinnare av Guldäpplet.
Ylva Pettersson pratade om att skapa demokrati på nytt.
Eleverna behöver en publik för att utvecklas ex genom en blogg. Eleverna kan rösta och sätta sig in i det som hennes elever bestämt, ofta genom en film. Det är viktigt att det man gör landar hos någon. Det ska vara användbart förmågan annan. Eleverna lägger upp på Wikipedia. Skapa tillsammans andra är viktigt med texter, bilder och filmer samt även ljudfiler.
Publik och kreativt utrymme ger kunskapsutveckling samt att eleverna vågar. Ylva undervisar på gymnasiet.