Direktlänk till inlägg 12 oktober 2015

Besök hos Sari Bravenius, Scheeleskolan i Köping

Av Maria - 12 oktober 2015 20:54

Idag var jag lektionsfri på grund av att mina elever är på prao. Då passade jag på att besöka en kollega, Sari Bravenius, på Scheeleskolan i Köping. Vi har fått kontakt via Facebook. Jag fick ett personligt meddelande av Sari där hon tackade mig för att jag varit hennes virtuella  kollega genom HK-bloggen på Vallaskolan. Därefter så bestämde vi att vi skulle besöka varandra.


Det var trevligt att träffa Sari och vi fick bra kontakt. Jag fick se hur hon organiserat allt i salen och hur hon arbetade. Salen var välorganiserad med tydliga instruktioner i form av bilder och texter. Bland annat satt bilder på insidan av skåpdörrarna vad som skulle vara i skåp och lådor.

   


  


Varje kök har ett eget skafferi av specerier.

 



   

   


Bra stöd för språk i alla ämnen. Gleerups förlag.

 

 


Sari och hennes kollega har max 12 elever i varje grupp. Lokalerna var fina med flera sidutrymmen. Egen entré och två elevtoaletter till varje sal. Vid entrén finns ett kapprum med plats med bord. På väggarna fanns många bilder med namn med kända kockar och konditorer. Trevligt och inspirerande. 

 


Intill HK-salarna har de ett mindre klassrum för teoretiska uppgifter samt personaltoalett och arbetsrum.


Jag var med på en mentorstid då de delade upp klassen i två grupper. En grupp skrev ett gemensamt veckobrev (vilket de gör varje vecka) som skickas hem av mentorerna till föräldrarna vua mail. Den andra gruppen bakade kladdkakemuffins till ett föräldramöte där även eleverna deltar. 


De har slagit ihop mentorstid med elevens val vilket de har 2x50 min per vecka. På elevens val ska de kunna fördjuoa sig i valfritt ämne.  De har mentorstid måndag och fredag. 


Läxläsning har de 4x40 min per vecka vilket är frivilligt för eleverna. Den är förlagd 15:20-16:00. Det brukar komma ett 40-tal elever varje gång. 


Rektorsbrev skickas 2 ggr per termin. 


Varje vecka kommer Scheele-Nytt som är ett informationsblad gällande veckans alla aktiviteter. Detta fast de har en skolportal. Där sammanfattas allt som händer och utifrån den så skriver mentor tillsammans med sina elever veckobrevet som går hem till föräldrarna. 

 


Skolan har trivselledare (2 per klass) som anordnar trevliga gemensamhetsskapande aktiviteter. Detta sker varje dag vid tiorasten samt vid lunchen. Det är totalt 1000 skolor i Norden som har trivselledare efter en speciell modell: http://www.trivselledare.se/se/HEM/


 

 


Jag kan rekommendera alla att besöka en kollega på en annan skola. Ger mycket och är gratis!



 
 
Ingen bild

michopoulosgeorgios@gmail.com

24 november 2015 16:35

Hej jag är Georgios pappa Marios och Andreas

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards