Direktlänk till inlägg 20 februari 2016
Stycka kyckling.
Under min resa till Mexiko blev jag inspirerad att testa/skapa nya rätter för mina elever att tillaga under hem- och konsumentkunskapslektionerna. Jag åt en fantastisk god lime- och kycklingsoppa med tortillakrisp, små goda fyllda tortillas samt en läcker kokosglass med hemgjort rån. Dessa rätter ska eleverna få tillaga och jag får också med hantering av hel kyckling, livsmedelshygien, campylobacter, ”mise en place”, hemgjord fond, tillsatser, cocktaileffekten, resurssnål matlagning samt seriematlagning.
Ni tränar på dessa färdigheter:
1. Börja med att dela er kycklinghalva i två delar. Lårbenet för sig och bröstdelen för sig.
2. Dela kycklingdelen med lårbenet i två delar och sedan lägger ni en kastrull med 10 dl vatten + 1 liten morot + ½ lök + 1 tsk salt + 1 krm chiliflingor + 1 bladpersiljekvist + vitlök. Låt detta koka upp och sänk värmen så att detta småkokar. Detta ska bli fond till en soppa samt kycklingbitar till enchiladas (till kommande lektioners måltider).
3. Lägg den andra kycklingdelen med bröst i två delar i en form med lock som passar att ställa i/på med kastrullen. Krydda kycklingen med 2 krm salt, 1krm peppar, ½ lök, 1 liten morot, ev. vitlök, 1 bladpersiljekvist. Tillsätt ½ dl vatten. Tillaga ovanpå kastrullen med fonden.
4. Efter ca 1 timme så att kycklingen i både fond och form är genomtillagade.
Under den tiden ska ni googla på hur man sparar energi i ett hem. Ge exempel på så många spartiips som möjligt. Här vill jag också att ni får till en uträkning, ex om jag duschar 5 min istället för 15 min så spar jag....
Bra sida med fakta och informationsfilmer: http://www.vattenfall.se/sv/kok-tvatt-vatten.htm
Fonden i formen ska ni göra sås på.
Fonden i kastrullen ska sparas och frysas in. Detta ska ni ha till soppa lektion 3.
5. Fonden/vätskan med grönsaker ska sparas till soppa och frysas in i antingen fryspåse eller en tom mjölkförpackning. Märk med namn och klass. Av detta ska ni tillaga en mexikansk limesoppa med kyckling lektion 3.
6. Kycklingköttet från lårbenet rensas från benet och ska frysas in i en fryspåse. Märk med namn och klass. Av detta ska ni tillaga enchiladas med kyckling lektion 2.
Den tillagade kycklingdelen med bröst ska vara till dagens måltid. Håll kyckling och grönsaker varma genom att låta de vara kvar i formen under lock. Kycklingen kan rensas från ben straxt innan måltiden.
Av fond/vätskan som finns i formen ska ni göra sås.
1 dl valfri grädde
1 msk vetemjöl
Häll sedan i 1 dl fond.
Lägg 1 dl couscous i en skål. Koka upp dubbelt med vatten. Tillsätt vattnet i skålen + 2 krm salt och 1 msk olja. Täck med plast och låt stå i 5 min. Smaksätt vid behov. Färdigt!
1 dl couscous räcker till 2-3 portioner.
Häll couscous i en skål.
Tillsätt 1-2 krm salt.
Tillsätt 1 msk olja.
Koka upp vatten i en vattenkokare.
Tillsätt 2 dl kokande vatten.
Rör om.
Täck med plast och låt stå 5 min. Sedan är det färdigt!
Tacosås: Koka ihop eller blanda kallt lite tomatkross med vitlök, koriander, salt, peppar, chiliflakes/peppar, lite citron/limesaft och ev. lite, lite socker.
Guacamole: Mosa avokado och blanda samt smaksätt med citron/limesaft, matlagningsyoghurt, salt, svartpeppar, vitlök och lite torkade chiliflakes.
2. Gör några olika varianter:
Burritos: Skinka, bönor eller annan fyllning i en tortilla.
Enchiladas: Rullade, gratinerade tortillas med olika fyllningar.
Fajitas: Kycklingbitar, kött eller räkor inrullade med grönsaker i en tortilla.
Quesadillas: Tortilla med ost
Tacos: Tortilla fyllda med kött. Fisk, räkor eller vad man önskar.
Ät och njut!
Kokosglass
Recept
Ni ska skriva om innehåll och tillsatser gällande burkar med salsasås och guacamole. Skriv ner vad som finns i den hemmagjorda samt den köpta. Använd denna struktur.
Ingredienser | Tillsatser | |
Hemmagjord tacosås | ||
Köpt tacosås | ||
Hemmagjord guacamole | ||
Köpt guacamole |
Varför finns det tillsatser i mat?
Vad menas med cocktaileffekten gällande tillsatser?
Hur undviker man tillsatser?
Finns det någon genväg till färre tillsatser?
Maila uppgiften i PDF-format till maria.hagblad@skola.sala.se
1. Skär tortillabrödet i tunna strimlor. Stek brödet gyllene i smör eller olja. Fördela strimlorna i två tallrikar/skålar.
2. Skär en halv avokado i skivor/bitar och fördela i tallrikarna/skålarna.
3. Hetta upp kycklingfonden med lite majskorn, tillsätt pressad limesaft. häll i tallrikarna/skålarna och ät genast!
Smaksätt soppan med lime. Lime ska inte koka för då blir den bitter.
Gör rån hemgjorda rån.
Recept:
50 gr smör
3/4 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
3/4 dl vatten
Smält smör och vispa till slät smet. Grädda i rånjärnet.
Servera rånen med kokosglass.
Ni ska reflektera och skriva om att välja och hantera kyckling. Ni ska sträva efter att motivera och argumentera i flera steg och göra det så utvecklande ni kan. Passa på att utveckla denna färdighet så att ni kan behålla eller höja ert betyg. Maila uppgiften i PDF-format till maria.hagblad@skola.sala.se.
Orden nedan får ni som hjälp. Dessa får ni på lappar så att ni kan sortera era tankar innan ni skriver. Använd perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. Använd de som rubriker eller strukturen nedan.
Hälsa | Ekonomi | Miljö |
Ord: Importerad kyckling, svensk kyckling, hel kyckling, pris, fryst kycklingfilé, färsk kycklingfilé, klimatsmart, gynna svenska bönder, transporter, miljöpåverkan, tillsatser, hemmagjord fond/buljong, köpt fond/buljong, cocktaileffekten, fetthalt, vattenhalt, hygien, svensk djurlagsstiftning, campylobacter, ”mise en place”, salmonella och genomstekt.
Länk till förklaring: http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2016/01/16/11251977-reflektion-kring-att-valja-och-hantera-kyckling/
Länk till dokumentet på Google drive: https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5VjF4WnkxNXJON1U/view?usp=sharing