Direktlänk till inlägg 27 april 2016
Idag lyssnade jag på Patricia Diaz som föreläste om ”Ökad elevaktivitet med digitala verktyg”. Hon har skrivit ett par böcker,
Mina anteckningar:
Strategier för formativt arbetssätt är:
Tydliga mål
Synligt lärande
Effektiv återkoppling
Elever som resurser för varandra
Ansvarstagande elever
Hög elevaktivitet förutsättningen för formativt arbete.
Det är viktigt att :
Stimulera
Samarbeta
Synliggöra
Stimulera
No hands up Digital namnslumpare. Kräver lite förberedelser men ökar elevaktiviteten.
Webbpublicering
När eleverna ska publicera något på webben så händer något med eleverna. De skärper sig med flera riktiga mottagare.
Man kan skapa dokument tillsammans och på så sätt synliggöra.
Brainstorming.
Exit/entrance tickets.
Padlet – ställ frågor under eller efter lektionen.
Utvärdering av undervisningen.
Googledrive -skriv tillsammans,dela och kamratrespons. Kamratresponesen blir en riktig vitaminkick.
Länk: korta.nu/kamrater
Synliggöra
Förslag på uppläggpplägg
Klipp i flippat
Mentimeter dolt för eleverna
Resonera med grannen
Mentimeter igen
Visa de båda staplarna
Gå igenom igen.