Direktlänk till inlägg 28 april 2016
”Att arbeta på vetenskaplig grund – men hur och vilken?”
Mina anteckningar:
Vilken är den vetenskapliga grunden?
Fyra grundfrågor:
1. Vad baserar vi vårt utvecklingsarbete på i skolan? Vi känner in vilka ”vindar” som blåser. Samt det som kommer från skolan formativt arbete matriser etc. Viktiga är att ha en vetenskaplig grund och systematiskt bedriva arbeten efter det. Kommer det utifrån eller inifrån. Det borde komma från professionen själv. Mindre uppifrån.
Utveckling genom ämnesdidaktisk undervisningsutvecklande forskning.
2. Vem kan och bör lägga den vetenskapliga grunden? Relationen mellan akademi och skola. Det finns ett implementeringsproblem. Om lärare och på lärare. Mängd och relevansproblem. Vi behöver hitta ett brobygge.
3. Vilken roll har jag som lärare i att bygg den vetenskapliga grunden? Konsument eller producent av kunskap och forskning?
4. Hur byggs den vetenskapliga grunden? Se forskning på en detaljnivå.
Utmaning: Skolutveckling och systematisk kvalitetsarbete.
Exempel på hur Fryshusets gymnasium man försöker. Alla hade ett utmaningsområde.