Direktlänk till inlägg 8 oktober 2018
Idag arbetar vi med följande kunskapskrav:
Vi börjar med att eleverna får spela en Kahoot! om matlagningsmetoden att koka pasta.
https://play.kahoot.it/#/?quizId=c853c5d2-95f4-40da-824f-ed09e3039908
Därefter visar jag hur man gör en pastasås.
Filmrecept
Koka pasta s.200
Skinksås/Svampsås
Varför har man inte vetemjöl/potatismjöl/maizena direkt i kokande vätska?
Efter tillagning och måltid kommer jag gå igenom kommande matlagningsprov. Eleverna delas in i två grupper som avgör vilken vecka de ska tillaga maten respektive kamratbedöma. Alla ska dock vara redo att tillaga första gången beroende på om elever är sjuka.
Matlagningsprov
Matlagningsprovet arbetar eleverna med individuellt. Hälften av eleverna lagar mat ena gången och den andra hälften kamratbedömer och sedan tvärtom. De som inte lagar mat blir bjudna av de som lagar.
Eleverna ska planera, motivera sina val och tillaga utifrån följande.
Elevernas uppgift utifrån Hälsa, ekonomi och miljö är att välja och motivera varför ex. baljväxter har en lägre klimatpåverkan än kött. Finns det kött som har lägre klimatutsläpp än andra och varför etc. Här är deras uppgift att ta reda på fakta som stöder deras resonemang och att få med detta i sin text. Samma gäller hälsa och ekonomi. Påstår man något ska man motivera hur det kommer sig samt konsekvenser av våra val.
Köttbullar
Vegetariskt alternativ till köttbullar
Köttbullar med mindra mängd köttfärs
Koka potatis och grönsaker
Koka pasta
Koka ris med tillägget att man ska skölj riset noga.
Vår goda sås
Kamratbedömning
Eleverna får ett undersökningsområde. Det kan vara tex. resurshushållning, kontaminering, källsortering.
Frågeformulär att följa vid undersökning/ kamratbedömning
Skriv på ipad och skicka till Maria när du är klar
Vilket var ordet/undersökningsområdet du blev tilldelad?
Vad betyder ordet/undersökningsområdet? Var hittade du den förklaringen?
Hur kan man arbeta praktiskt i köket med ditt undersökningsområde?
När du var inne i köket och tittade när dina klasskamrater arbetade, tyckte du då att de tänkte på det område du undersökte när de arbetade?
Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var medvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete?
Vad tyckte du att dina klasskamrater gjorde som tydde på att de var omedvetna om ditt undersökningsområde under deras arbete? Vad var det som de gjorde som du skulle vilja ändra på och varför?
Varför tycker du att det är viktigt att tänka på ditt undersökningsområde?
Kunskapskrav som eleverna arbetar med under matlagningsprov och kamratbedömning.