Direktlänk till inlägg 19 mars 2019
Idag ska eleverna tillaga vegankebab efter ett recept som jag hittade i en hem- och konsumentkunskapsgrupp på facebook. Jag sätter en deg och visar eleverna hur man får de mest perfekta pitabröden. Därefter bakar eleverna ut sina bröd som vegankebaben serveras i.
Pitabröd och vegankebab serveras med två kalla såser, grönsaker och picklad rödlök.
Eleverna börjar med att spela en Kahoot! https://play.kahoot.it/#/?quizId=d00cf2c4-10a4-4da6-b8c9-d553bd541955
Eleverna ska också skriva en argumenterande text om fördelarna (eller nackdelarna) med att att vegetarisk mat. De ska få med:
- Hur och varför kan vegetarisk mat vara klimatsmart?
- Vilka är fördelarna och nackdelarna med vegetarisk mat?
- Vad är det för skillnad på en vegetarisk tallriksmodell och en "allätares" tallriksmodell?
Film om hur man skriver en argumenterande text
https://www.youtube.com/watch?v=FMdnN13APgU
Info på Skolverket om hur man skriver insändare https://www.skolverket.se/download/18.45c3a0221623365b28e1174/1523523581207/insandare-naturvetenskap-teknik-grundskola.pdf
Exempel Från Skolverket om hur en insändare kan se ut
Detta bildspel gick jag igenom förra gången och som kan vara till hjälp för eleverna att skriva. Även bilderna nedanför kan vara till hjälp.
Förmågor vi arbetar med