Direktlänk till inlägg 21 augusti 2011

Brödrecept

Av Maria - 21 augusti 2011 20:32

I helgen var jag på min svågers 50-årskalas. Jag tog med mig ett par limpor som blev mycket uppskattade och själv tycker jag att de blir riktigt goda. Ett favoritrecept! Receptet publicerades i Allt om mat nr 5 1991 men finns ej i deras receptarkiv. Här kommer receptet:


Det här behövs för 3 normalstora bröd:

6 dl grovt rågmjöl

6 dl vatten, ca 70˚

4 dl vatten, kallt

100 g jäst

2 msk salt

1 msk kummin eller andra brödkryddor

Ca 22 dl vetemjöl (1320g), gärna vetemjöl special

Gör så här:

  1. Häll 6 dl rågmjöl i en stor bunke.
  2. Tillsätt 6 dl varmt vatten, ca 70˚och rör om. Låt vila i 5 minuter.
  3. Tillsätt 4 dl kallt vatten och rör om. Smula ner jästen i den lösa degen. Rör om så att den löser sig.
  4. Tillsätt salt, önskade kryddor och 20 dl vetemjöl. Arbeta degen kraftigt. Tillsätt ytterligare vetemjöl och arbeta degen totalt 5 min. Degen ska bli fast och smidig.
  5. Låt jäsa under duk 45 min.
  6. Arbeta degen ytterligare, dels i bunken dels på mjölat bakbord. Baka ut till 3 bröd. Lägg bröden på smorda plåtar eller bakpappersklädda plåtar. Strö vetemjöl över. Skåra bröden tunt med vasst rakblad.
  7. Låt jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 225˚.
  8. Grädda i nedre delen av ugnen. Sänk värmen efter 20 min till 200˚. Grädda ca 35 min.
  9. Låt svalna på galler under duk.

Ett bra tips: Vid 99˚C är brödet färdiggräddat.


Ett knäckebröd som jag också bidrog med är efter ett recept i ”Vår kokbok”. Brödet sålde jag också på vår marknad i Broddbo.


Tunt knäckebröd 24 st Ugn 250˚

25 g jäst

2 dl vatten

1 msk hel anis, fänkål, kummin eller rosmarin

½ dl olja

1 ½ tsk salt

3 dl grovt rågmjöl (165g)

3 dl vetemjöl (180g)

Till utbakning

Grovt rågmjöl


Rör ut jästen med fingervarmt vatten i en bunke eller
köksmaskin. Stöt kryddan i en mortel. Tillsätt krydda, olja, salt och mjöl.
Arbeta degen tills den blir smidig. Jäs under bakduk ca 15 min.

Ta upp degen på lätt mjölat bakbord. Forma den till en längd
och dela den i ca 24 bitar. Strö rikligt med mjöl på bakbordet. Forma en degbit
i taget till en rund bulle. Vänd den i mjöl och kavla den med en kavel och som
slutet med en kruskavel till en mycket tunn kaka, ca 15 cm i diameter. Lägg dem
efter hand på plåtar. Grädda i mitten av ugnen ca 5 min. Passa brödet så att
det inte bränns. Låt kakorna svalna på galler utan bakduk.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards