Direktlänk till inlägg 23 mars 2015

Halv studiedag med HK-lärare i Västerås

Av Maria - 23 mars 2015 19:16

Idag hade jag nöjet att få delta på en studiedag med Västeråslärarna i hem- och konsumentkunskap. Jag var en av programpunkterna då berättade och visade hur jag arbetar med it i min undervisning. Precis som i fredags var min lärarkandidat Angelica Ohls med mig. Tror det är bra att hon får vara med på fortbildning och studiedagar. Jag hade då möjlighet att visa upp vad Angelica gör. Hon har gjort bra planeringar och genomgångar som bland annat vad eleverna kan göra för att förstärka sina färdigheter i konsumentkunskap, se http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2015/03/16/11046664-uppgift-i-konsumentekonomi/
Jag hade en Power Point och visade på HK-bloggen om hur jag arbetar och vad man kan hitta på bloggen.

Markus Munklinde berättade om hur man använder Google drive och lite annat. Något som var intressant var Bubbl.us där man kan göra tankekartor så att man får struktur på sina tankar.

Det har också blivit förändringar i konsumentlagarna. Man kan beställa "Liten laghund" från konsumentverket: http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/lagarregler/lagar/liten-laghund-2015.html

Det som var nytt var att lagen "Distans och hemförsäljningslagen" nu heter "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler". Numera inkluderar den även försäljning i gallerior och på gatan (canvasförsäljning) och att gränsen går numera är på 400kr istället för 300kr.

 
 
Ingen bild

Markus Munklinde

24 mars 2015 09:27

Hej Maria.

Du är snäll och skriver ut mitt namn med K istället för C så folk kan hitta mig på internet. Tack för en bra och lärorik dag igår.

Mvh Markus

Maria

26 mars 2015 19:27

Fixat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 9 jan 10:00


Idag ska ni tillaga stekt ris med strimlad skinka, svamp mm Recept s.215   Riset är färdigkokt.         Först ska vi fortsätta på temat "Släng inte maten".            Dagens skrivuppgift:  ...

Av Maria - 29 september 2023 06:00

             Mise en place är ett franskt uttryck som betyder "allt på plats" och är ett sätt att förbereda för matlagning som innebär att man ser till att samtliga ingredienser och redskap som behövs finns tillgängliga och är i ordning. ...

Av Maria - 24 september 2023 07:45

    Gör så här:   1. 125g riven squash (ev. skalad och urkärnad) blandas med 2 krm salt i ett durkslag. Låt stå en stund. 2. Riv lök så det blir ca 1 msk. 3. Krama ur vätskan. 4. Lägg den rivna squashen i en bunke. 5. Blanda i den r...

Av Maria - 17 september 2023 11:44


     Innehåll Denna lektion är tänkt att starta upp undervisningen i hem- och konsumentkunskap under högstadiet. Alla elever har haft undervisning i ämnet på mellanstadiet men det är alltid bra att starta upp med olika grunder i köket. Här går ma...

Av Maria - 25 maj 2023 20:53

Årets tårtor gjorda av åk 8. ...

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards