Direktlänk till inlägg 22 februari 2017
1. Lektionen startar med en presentation av dagens uppgift.
2. Film om hur man gör omelett.
3. Demonstration om hur man gör en omelett. Det finns ett viktigt moment när jag för omelettsmeten i stekpannan. Här kan eleverna filma med mobilen eller paddan för att lyckas med denna metod. Det ska ske på ett säkert och fungerande sätt, se kunskapskravet nedan.
Eftersom omeletten ca 10 min att göra så ska den göras straxt innan måltiden ska ätas.
4. Innan ni sätter igång med omeletten ska ni planera så måltiden blir näringsriktig och komplettera utifrån dessa två modeller.
Tallriksmodellen
Fysiskt aktiva personer Stillasittande personer
Matcirkeln
• Ni får fritt planera och tillaga utifrån det som finns hemma.
• Ta ta ett kort på er färdiga måltid.
• Skriv en text där ni beskriver hur ni planerat och anpassat måltiden.
• Ni ska motivera varför det är bra att följa dessa ”planeringsverktyg”. Det ska ni göra i flera steg.
Här är en hjälp att starta meningar:
Tallriksmodellen
Vi följde tallriksmodellen genom att…
Tanken med tallriksmodellen är...
Det är bra att följa tallriksmodellen för att…
Här kommer några exempel om vilka positiva effekter tallriksmodellen har för vår hälsa, (ekonomi och miljö):
för att…
och på så vis påverkar…
det som har störst betydelse…
det är också viktigt…
slutligen…
Matcirkeln
Vi följde matcirkeln genom att…
Tanken med matcirkeln är att...
Det är bra att följa matcirkeln för att…
Här kommer några exempel om vilka positiva effekter matcirkeln har för vår hälsa, (ekonomi och miljö):
för att…
och på så vis påverkar…
det som har störst betydelse…
det är också viktigt…
slutligen…
Se här kunskapskravet nedan för uppgiften:
5. Tillagning av måltiden. Se kunskapskravet för tillagningen:
6. Innan ni äter ska ni fotografera er kompletta måltid. Spara bilden
7. Måltid.
8. Undanplock och sysslor.
9. Skicka bild och er text med beskrivningar och motiveringar till maria.hagblad@skola.sala.se