Alla inlägg under december 2013

Av Maria - 3 december 2013 06:45


 

Av Maria - 3 december 2013 06:43


 

Av Maria - 3 december 2013 06:42


 

Av Maria - 1 december 2013 14:53

Fredagen den 15 november deltog alla elever i år 9 i en kort studie av Maria Lange som är doktorand inom ämnet Hem- och konsumentkunskap. Studien genomföres i aulan med ett nytt system via s.k mentometerknappar och den tog ca 10-15 minuter att genomföra.



Det finns väldigt lite forskning gjord kring just ämnet Hem- och konsumentkunskap och detta projekt är tänkt att bidra till att stärka ämnets vetenskapliga bas och är en del av den nationella forskarskolan i Hem- och konsumentkunskap som just nu genomförs i Sverige, för mer info:http://www.ikv.uu.se/Forskarskola/



Under studien så kunde jag inte delta eftersom mina elever i år 8 hade en slutuppgift. Lärarstuderande Angelica Ohls var med ansvarade för aktiviteten. I och med att eleverna tryckt sitt svar så fick alla se resulatet eftersom storbildskanonen användes. Angelica filmade resultatet så att jag kunde ta ta del av den. Studien handlade om livsmedelshygien. Genom studien kunde jag se vilka luckor som eleverna hade i detta viktiga ämne. Eftersom eleverna hade bristande kunskaper skapade jag ett nytt undervisningsmaterial i Keynnote utifrån resultatet.  Följande lektion tog jag upp resultatet samt visade min presentation. Efter min undervisning i ämnet fick eleverna svara på en enkät som jag lagt ut på Schoolsoft med liknande frågor samt några till. Enkäten sammanställdes automatiskt som självklart visade på en klart bättre resultat än på Marias studie. Roligt att kunna basera sin undervisning på forskning på elevers kunnande.


 

 

Av Maria - 1 december 2013 14:24

Jag var med på Skolverkets fortbildning i Örebro den 28 november. Konferensen handlade om bedömning i konsumentkunskap. Det var en halvdagskonferens som inleddes med en god lunch med diverse smått och gott. På eftermiddagen serverades gott fika med kaka och frukt. Allt var bra planerat.


Dagen presenterades av Lars Åke Bäckman från Skolverket. Därefter så redogjorde Lena de Ron om en studie "Hur handlar unga - en studie om ungas konsumtion 2011". Det var intressant och den ska jag utgå från när jag planerar och presenterar arbetsområden inom konsumentekonomi. Jag har gjort en presentation i Keynote för att använda i undervisningen.
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/rapporter/2011/2011_13_Hur_handlar_unga.pdf


Vi hade nöjet att lyssna på Sara Sjöstedt som blev årets HK-lärare 2010. Hon förmedlade en mängd idéer och upplägg till undervisning i Konsumentkunskapsundervisningen. Hon verkar arbeta på ett sätt som tilltalar mig med strukturer och med hjälp av Internet. Hon använder bl a. Googledrive och Appen Socrative.



Med var också Maria Feldt. Både Sara och Maria gav idéer hur man kan bedöma i konsumentkunskap. Sara från sin undervisning och Maria från boken "Lara och bedöma i Hem- och konsumentkunskap som hon har skrivit tillsammans med Lena. Jag tycker boken och är en bra grund till diskussion och bedömning. Finns att köpa här:

http://www.vulkanmedia.se/butik/laromedel/lara-och-bedoma-i-hem-och-konsumentkunskap-lgr-11-av-lena-de-ron-maria-feldt/

 

Sara berättade och visade en inspelad film om hennes samarbete med SO. Genom samarbetet sparade hon tid och eleverna fick en bredd på undervisningen.



Sara visade också på material som hon använder. Dels från konsumentverket som "Bli inte blåst" men också på bra material från
http://www.konsumentfragor.goteborg.se/wps/portal/konsumentfragor/


Här finns bl a.
"Shopping - ett rollspel om konsumenträtt"
"Pank" som är ett kortspel
"Kosto" som är ett spel om hållbar konsumtion.


Det finns ämnesfilmer att ladda ner från Skolverket som kan vara till hjälp och inspiration http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/diskutera-och-utveckla/film/amnesfilmer/amnesfilmer-1.128152


Det finns också bra material från Kronofogden
http://www.kronofogden.se/Forhogstadielarare.html


En jättebra kort inspirationsfilm finns på Finansinspektionens hemsida. Med den  ska jag inleda arbetsområdet inom konsumentkunskap.
http://www.fi.se/Folder-SE/Konsument/



Filmer  om "Fiskpinnens resa" fick jag tips om från en kollega från Strängnäs. Dessa kommer jag att använda mig av i undervisningen. http://m.youtube.com/user/R10Globala



En annan idé jag fick av Sara var att fördela ordet själv, dvs. inte köra med handuppräckning. Ofta gör jag så men en av hennes idéer var att ha alla elevers namn på glasspinnar, sedan drar man en pinne. På så sätt blir det en rättvis fördelning eftersom de elevers namn man drar lägger man åt sidan.


Lite som jag noterade och sammanställde från konferensen:


Denna skapade som hjälp vid utvärdering. Tog HK-bloggen och blev inspirerad från "Lära och bedöma i Hem- och konsumentkunskap"

 


Denna ska vara som hjälp vid utvärdering av skapade måltider i skolan eller som hemprov. Blev inspirerad av att ha mer struktur som utvecklar elevernas tänkande vid utvärderingar.  


 


Direkt från Sara Sjöstedts PowerPoint



Direkt från Sara Sjöstedts PowerPoint 


Direkt från Sara Sjöstedts PowerPoint 


 


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards