Alla inlägg under september 2009

Av Maria - 5 september 2009 10:42


I torsdags var jag och ett par kollegor på en föreläsning om grönt te från Japan. Vi fick smaka på Sencha och ett annat grönt te som var blandat med puffat ris.

Den största delen av det te som produceras i Japan är Sencha. Det är förmodligen Japans mest välkända te och något som japanerna själva ofta dricker.


Grönt te innehåller :

· Flavonoider som är kraftiga antioxidanter som skyddar kroppen mot angrepp mot fria radikaler.

· Garvämnen fördröjer upptagningen av koffeinet i kroppen och lugnar mage och tarmar. Bra att dricka direkt efter måltid. Sänker värden för CDL-kolesterolerna.

· Koffein en kopp (150ml) grönt te innehåller 60mg koffein.

· Flour två koppar te ger dagsbehovet av flour. Mineralet förstärker skelett och tänder.

· Theamin en aminosyra som visat sig fungera avslappnade och balanserande mot koffeinets effekter.

· Vitaminer B-vitaminet tiamin, skärper vår tankeverksamhet och ser till att våra hjärnceller inte tappar energi. C-vitamin som stärker vårt immunförsvar och förebygger och botar åderförkalkning. Vanligtvis är C-vitamin mycket känsligt för värme, men i grönt te är det bundet till substanser som skyddar det. Det är 6 gånger mer C-vitamin i grönt te än i en citron.

· Zink som stärker immunförsvaret. Gravida som behöver mycket zink mår därför bättre av att dricka grönt te än kaffe.

Fakta är hämtad från Carins hemsida.


Det är viktigt att te av denna sort är färskt. Jag köpte en vacuumförpackad påse med grönt te.


Så här tillreds japanskt grönt te enligt Carin Ebata:

  • Koka upp vatten.
  • Vänta några minuter tills vattnets temperatur sjunkit till ca 90 grader.
  • Använd 2 tsk grönt te till 3-4 dl vatten.
  • Häll vattnet över tebladen i en tekanna med fin sil (gärna japansk) och låt tebladen dra i ca 30 sekunder.
  • Töm ur hela kannans innehåll i omgångar med lite te i varje kopp för att det ska få lagom styrka (låt inte tevattnet stå kvar i kannan).
  • Tebladen kan användas ytterligare en gång och proceduren upprepas, men teet behöver då endast dra ca 15 sekunder.
Av Maria - 5 september 2009 10:08

Idag har jag bakat ett knäckebröd på surdeg. Receptet hittade jag i DN i söndags. http://www.dn.se/mat-dryck/recept/knackebrod-1.940703 Det blev riktigt lyckat och godast var med oskalade sesamfrön. Jag gjorde även med anis och kummin.

Jag har bakat en hel del med surdeg sedan jag var på Smaklustmässan och bakade surdegsbröd med Manfred Enoksson. Idag bakade jag en variant av Camilla Plums nix pille bröd fast med surdeg.

http://docs.google.com/Edit?docid=dc93hc3b_8cwskqpfx

Jag följde detta recept fast jag hade två matskedar surdegsstart + bytte ut 2 dl vetemjöl mot grovt rågmjöl.


Jag tänkte pröva att göra vildjäst härnäst se artikeln i DN http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/surdeg-1.940785


Av Maria - 4 september 2009 15:52

Det har kommit en ny livsmedelsmärkning som har blivit kritiserad. Läs följande länk: http://www.radron.se/templates/Artikel____2692.aspx


Av Maria - 4 september 2009 14:12

Vi har planerat enligt Wretman och Moreau modell. Länkar till planeringarna:


Grundmetoder år 8:

 http://docs.google.com/Doc?docid=0AYmfVsZ_T0A5ZGM5M2hjM2JfNWhwejRnaGZr&hl=en


Tvätt, miljö och jämställdhet år 8:

http://docs.google.com/Doc?docid=0AYmfVsZ_T0A5ZGM5M2hjM2JfN2N3NjlmN2My&hl=en


Måltiden idag och förr i tiden år 8:

http://docs.google.com/Doc?docid=0AYmfVsZ_T0A5ZGM5M2hjM2JfNmM5eHJod2cy&hl=en


Konsumentkunskap år 9:

http://docs.google.com/Doc?docid=0AYmfVsZ_T0A5ZGM5M2hjM2JfNGZrbms3Z2Mz&hl=en&invite=CMCRrqQC


Matris i HK:

http://docs.google.com/Doc?docid=0AYmfVsZ_T0A5ZGM5M2hjM2JfM2hzOGhjZGhi&hl=en



Ett stort tack till min kollega Sharon som hjälpt mig att använda gmail.

Av Maria - 4 september 2009 10:04

Andra lektionen med 8b3.


Eleverna fick göra följande:

  • Se film om grönsdaker och rotfrukter.
  • Göra en sallad med mezesås.
  • Sysslor.
  • Utvärdering och bedömning av sin arbetsinsats.
  • Självtest om fiber och fett (Matmätaren) + diskussion utifrån testet.
Av Maria - 1 september 2009 16:36

I söndags var vi ute till Österskog och plockade rikligt med gula kantareller. Det blev både till goda svampmackor, grilltillbehör och några påsar i frysen.

Idag kom min kollega Marie med en påse fylld med Stolt fjällskivling och gav till mig. Härligt! Idag ska det bli svampbiffar till middag.

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards