Senaste inläggen

Av Maria - 18 augusti 2015 10:00

För några dagar sedan var jag på en guidad kajakfärd hos http://www.dewildeoutdoor.se . Vid lägerelden så kokades det te av sorten Chaga. Det var en nya smaklig upplevelse. Drycken är svart som kaffe och ganska smaklöst men god ändå.

 


Chaga = sprängticka. Sprängticka växer på ungefär 1 av 5000 björkar. Den växer på björkens stam och är lätt igenkännlig eftersom den har en närmast kolsvart skrovlig yta som ser bränd eller sotig ut.


Som hälsokost används Chaga både till te, kaffe och avkylt som bas i smoothies Som hälsoprodukt sägs den ha effekt mot  psoriasis och följdverkningar av diabetes. Den intas också för att stärka immunförsvaret. Tickan innehåller mycket höga halter av antioxidanter.

Ända sedan 1500-talet har Chaga omnämnts som botemedel för cancer, särskilt cancer i mage och lungor. Det har förmodligen varit ett utslag av signaturläran, men modern forskning har visat att detta kan stämma. Betulin, som tickan upptar när den växer på björk, har en tillväxthämmande effekt på vissa typer av cancerceller. Chaga säljs som kosttillskott.


Sprängtickan hör inte under allemansrätten så den som plockar måste be om tillstånd först, om det inte är på egen mark.

En skördad sprängticka bör kokas till dekokt genast eller torkas i småbitar på låg värme, annars möglar den.


     

Av Maria - 17 augusti 2015 10:30

Idag var jagi Västerås på en studiedag för hem- och konsumentkunskapslärare. Det var alla HK-lärare i Västerås kommun och så jag. Vi var hos Linda Wäneskog på Irstaskolan.


En av programpunkterna var Susanne Helin som kom från Nordea susanne.helin@nordea.se. De kommer gärna från Nordea och föreläser för våra elever om privatekonomi: Ekonomipejl Upplägget lät intressant och kan anpassas till våra elevgrupper. Susanne var inspirerande och jag vill verkligen att de kommer till Vallaskolan.

 
Här: http://www.nordea.se/om-nordea/ekonomipejl.html hittar ni även filmerna hon pratade om.
 
   

I övrigt fick vi en läxa av Linda Wäneskog. Nästa gång ska vi arbeta kring dessa programpunkter:

 


Ett par lärare arbetade tematiskt med SO och SV. De gjorde egna Lyxfällanprogram samt hade seminaruim om innehållet. De ska berätta vidare nästa gång vi ses.

Av Maria - 10 juni 2015 22:13

I helgen ringde en journalist från Aftonbladet. Hon skulle skriva en artikel om frysning och ville ha råd av mig. Hon läser HK-bloggen på Vallaskolan och typckte att bloggen var inspirerande.

Länk till artkieln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20920048.ab

Tyvärr blev det lite sakfel som jag påtalade men bara blev ändrat på ett ställe.

Av Maria - 19 maj 2015 18:38

 

 

Syfte


Syftet med den tid som jag ansvarar för under måndagens studiedag (11.00-12:00) är att jag ska visa på olika pedagogiska verktyg. Detta genom att använda dessa i min föreläsning.  Du ska få möjlighet att reflektera över vad som styr när du planerar din undervisning och diskutera detta med andra. Du ska också få reflektera och synliggöra om vad som gör dig till en bra pedagog och vad som gynnar lärande för våra elever. Sedan ska du fundera och formulera vad du vill utveckla som pedagog.



Det jag kommer använda är:

 

Presentera i förväg – vad kommer att ske under min föreläsning. Ni får en länk till denna presentation i form av ett mail av mig. Eleverna ser planeringen på SchoolSoft och ofta med länkar till HK-bloggen och YouTube.


Blogg – samlar ditt material i form av texter, länkar, bilder och filmer. Tillgängligt för dina elever utan inloggning. Även för kollegor, föräldrar och andra intresserade.


Diamanten – som är ett enkelt pedagogiskt hjälpmedel för att arbeta med förmågan att värdera val och handlingar.


Begrepp på magneter – som hjälper att visa på hur man kan sortera sina tankar med stöd av olika begrepp på lappar. http://korta.nu/v47 


YouTube – enkelt sätt att göra dina videoklipp tillgängliga för elever, föräldrar och kollegor.


Google Drive – ett enkelt sätt att göra dina dokument och bildspel tillgängliga för dina elever, kollegor och för dig själv.


Mentimeter.com – om man du vill synliggöra elevernas svar på frågan du ställer.


Skriva blogginlägg – om man vill synliggöra elevernas tankar kring ett ämne.


Stödstruktur – som stöd att påbörja meningar.





                 


Länk till KeyNote på Google Drive gällande diamanten http://korta.nu/n-6


Länk till film på YouTube gällande hur man lägger diamanten: https://www.youtube.com/watch?v=ttYdH1ExIkI


Uppgift:

 

1. Vad är du mest nöjd med i din profession? Tänk efter en stund. Vad gör dig till en bra pedagog?

Detta skrivs in via en länk som ni får av mig genom mentimeter.


 2. Vad gynnar lärandet för våra elever?

Detta skrivs in via en länk ni får av mig genom mentimeter.


Länk till mentimeter: https://www.mentimeter.com




Uppgift:

Fundera över vad du vill utveckla för att göra lärandet mer gynnsamt för våra elever. Jag vill att du skriver detta som en kommentar på HK-bloggen på Vallaskolan nedan under mitt inlägg.

Utgå gärna från de sju punkter som John Steinberg utformat.


Miljön – Är den välkomnande och arrangerad för sitt syfte?

Syftet – Verkar det finnas ett syfte med dina lektioner som även eleverna förstår?

Ledarskapet – Verkar eleverna ha förtroende för dig som pedagog?

Engagemanget – Verkar dina elever vara aktiva och engagerade?

Förståelsen – Tycks dina lektioner leda till en djupare förståelse?

Stämningen – Känns helheten, relationerna och stämningen bra?

Pedagogiska dilemman - Vilka frågor bör lyftas till kollegiala samtal?


Denna stödstruktur kan vara bra till att påbörja meningar:


Jag vill utveckla/satsa på att…

Fördelarna är…

Nackdelarna är…

Hinder…

Lösningssätt…

Jag startar med detta…

Genom att…

Vill gärna samarbeta med...



Extra

 

Om det finns tid över kommer ni få läsa ett kapitel ur Stefan Hertz bok "Konstruktivt ledarskap i klassrummet och i skolan" som handlar om förstå vilken ledarstil man har. Detta kan vara bra så att man agerar uttifrån sin personligthets styrkor och uppmärksammar när man inte gör det. Läs och fundera på hur någon annan skulle beskriva dig och om det skulle kunna passa in på någon av personlighetstyperna. Fundera även på om beskrivningarna passar in på någon i arbetslaget. 


Här är en länk till ett bildspel om IDI = International Dynamics Inventory:

http://www.salut.uppsala.se/salutogenes/2.IDI.ppt

Av Maria - 19 maj 2015 08:48

I dag ska ni få ångkoka lax i eget spad genom att ha laxen i ett slutet kärl som tillagas ovanpå potatisen som kokas i en kastrull. Till det får ni göra en kall sås av matlagningsyoghurt och eventuellt hemgjord majonnäs. Dill och citron samt blandad sallad med svenska tomater och svensk gurka.


Ni får också möjlighet att utvärdera arbetsprocess och måltid utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö. Detta som en kommentar på HK-bloggen. Skriv initialer och klass eller meddela mig er signatur.


Skriv detta i din kommentar:


Fördelar och nackdelar med tillagningsmetod utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö.


Fördelar och nackdelar med måltidens sammansättning utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö.


Egen slutsats.


    

   

   

 

             

 


     

Av Maria - 6 maj 2015 10:01

Idag ska ni:


1. Göra er makeoverlasagne. Lasagnerna serveras som en buffé.



2. Ta. reda på om er kost. Hur ser kosten ut ? Varför? Detta ska ni göra utvecklat skriftligt utifrån de stödord som finns. Ni ska redovisa detta nästa gång med hjälp av stödorden.


 


 


Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards