Senaste inläggen

Av Maria - Söndag 25 sept 14:46

Repetiton av konsumentekonomi


Eleverna får sedan besvara ett antal frågor om konsumentekonomi. Länk till dokumentet finns här.

Av Maria - Fredag 23 sept 12:15

Denna vecka passar vi på att göra smulpaj med äpplen och egen hemgjord vaniljsås. Äpplen tar snälla kolllegor med sig. Eleverna ska också göra en skrivuppgift utifrån perspektiven Hälsa, Ekonomi och Miljö.

 



    



Receptfilm om hur man gör vaniljsås


 

 


Receptfilm om hur man gör smulpaj med äpplen



För några somrar sedan köpte jag en äppelskalare på loppisen i Grisslehamn. Den skalar, kärnar ur och skivar äpplen. Modellen heter Star och är gjord i USA. Företaget fick patent på sin produkt 9 juni 1885. Det finns nytillverkade liknande modeller.

Eleverna får gärna testa den.


 


Reflektionsuppgift

 

     


Länk till ICA-kurirens test http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Konsument/Vaniljsaser-utan-vanilj/
     

Av Maria - Måndag 19 sept 12:45

Lektionen startar med att jag visar ett bildspel som jag  gjort om vegetarisk mat och vilka vinster man får av att äta vegetariskt.


 


De får också se filmen från naturskyddsföreningen "Handla klimatsmart"


Eleverna lagar falafel. Falafel gör man av kikärtor.


 

  


Mitt goda råd är att inte mixa kikärterna så länge utan gärna ha lite grovt mixat.

             



Till detta får de koka bulgur

   

eller så ugnrostar de grönsaker/rotfrukter/potatisklyftor.

 


     

De kan också göra en sås med matlagningsyoghurt  samt ha en sallad till sina falafel.


 

Av Maria - Fredag 16 sept 06:16

Här kommer tips via denna länk till mitt inlägg som Ämnesspanare för LR. 

 




Studi.se finns lektioner som filmer i en mängd olika ämnen. Dock ännu inte i hem- och konsumentkunskap men jag hittar lite matnyttigt under ämnet biologi. Filmerna kan visas på svenska; arabiska, engelska, somaliska, tigrinska och dari. Finns även en tillhörande quiz med samma språk. Fram till år 2017 släpps två nya ämnen per termin och alla filmer finns ännu inte på nämnda språk. 

På sidan måste man skapa ett användarkonto för att få tillgång till materialet.

 

 

 

 

Filmerna finns också på YouTube men inte på flera språk.

 




Exempel på film. Denna om vitaminer.




Jag rekommenderar varmt denna bok av Hulya Basaran.

 



I denna film berättar Hulya om bra tips.





Här finns länk till mina filmer på min kanal på YouTube.



Exempel på film. Här om matlagningsmetoder.

 

 


Ett lektionsupplägg med förberedelseklassen finner du här 




Tips är att se till att eleverna använder talsyntes för att höra hur ord uttalas.

Av Maria - Onsdag 14 sept 10:15

1. Först går vi igenom livsmedelshygien. Vad är viktigt att tänka på? Keynote.

 







Nu är dessa lappar uppsatta i alla kök för att påminna er om hur ni ska diska.

   


3. Ni ska få ångkoka lax i eget spad genom att ha laxen i ett slutet kärl som tillagas ovanpå potatisen som kokas i en kastrull. Till det får ni göra en kall sås av gräddfil och eventuellt hemgjord majonnäs. Dill och citron samt morötter och ärtor.

 

4. Ni ska lägga upp maten enligt tallriksmodellen.

 




5. Ni ska också utvärdera arbetsprocess och måltid utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö. Detta som en kommentar på HK-bloggen. Skriv initialer och klass eller meddela mig er signatur. Fördelen att synliggöra alla utvärderingar är att ni på så vis ser hur olika utvecklade de kan vara och att ni ska lära er av varandra.


Skriv detta i din kommentar:


Fördelar och nackdelar med tillagningsmetod utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö.


Fördelar och nackdelar med måltidens sammansättning utifrån Hälsa, Ekonomi och Miljö.


Egen slutsats.




     

    

    

  

                 

  

Redskap till att göra potatismos

 

  

Potatisstöt

 

 

 


Potatispress



   

    

Elvisp

 

 

 


       


 


På SVT1 går det en serie med Michael Mosley som heter ”Sanningen om nyttigare mat”. Michael Mosley arbetar som medicinsk journalist och har hjälp av ett läkarteam. De ska undersöka förvirrande reklam, rubriker och hälsorön. Vi får en hel del motsägelsefull information så det är svårt att veta vem man ska lita på.



D-vitamin


Under lång tid så har vi varit medvetna om farorna med solsken. Men nu kanske vi står vid en vändpunkt. Solsken är bra i små doser för att det höjer halterna av D-vitamin, även kallat ”solskensvitaminet”. Det ultravioletta ljuset påverkar huden så att det bildas D-vitamin i huden.


D-vitaminbrist har kopplats till allt från hjärtsjukdom till cancer. Vi behöver D-vitamin för att undvika benskörhet. Mer än hälften av oss nordbor har för lite D-vitamin.


Michael Mosley och hans team testar olika metoder för att höja D-vitaminnivån hos en grupp människor som inte kommer ut i solen särskilt ofta. Gruppen arbetar inne hela dagarna på ett kontor.


Mer än hälften av försökspersonerna har tillräckligt med D-vitamin. Resten skulle må bra av att höja sina värden eftersom brist kan ge allvarliga problem med skelettet.


De blev slumpmässigt indelade i tre olika grupper för att testa olika råd:


Grupp 1 ska ut i solen 10 min varje dag. Att sitta vid ett fönster duger inte. Det krävs direkt solljus.


Grupp 2 får tillskott i tablettform.


Grupp 3 ska äta tre portioner fet fisk i veckan.  Totalt 300g.


Fet fisk är en erkänt bra D-vitaminkälla. Fisken är noggrant utvald eftersom bara fet fisk innehåller mycket D-vitamin. Det är exempelvis lax och makrill.


Alla försökspersoner bär en ljusmätare så att de kan ta hänsyn till det när de mäter deras D-vitaminhalter. Resultatet analyseras efter tre veckor av professor Helen Macdonald.


Efter tre veckor gav alla metoder resultat. Resultatet var anmärkningsvärt lika, vare sig det var sol, tillskott eller fet fisk. Nästan alla försökspersoner fick märkbart högre D-vitaminhalt men störst hos de som riskerade D-vitaminbrist.


Fördelarna med solsken är att det är gratis. Men för mycket kan ge hudcancer så man måste skydda sig. Det räcker med att rulla upp skjortärmarna.


Fisk är en bra källa för D-vitamin och andra näringsämnen. Men det finns oro för föroreningar i fisk. Man rekommenderar kvinnor i fertil ålder att begränsa sitt intag av fet fisk.


Tillskott i tablettform är bra för dem som riskerar brist och har en mörkare hud. Men man ska inte överdosera D-vitamin eftersom för mycket kan skada njurarna.



Omega 3

En sorts fett har verkligen stjärnstatus - Omega 3. Denna fettsyra bygger upp cellerna och är en viktig beståndsdel av vår grå hjärnsubstans. Det skyddar mot hjärtsjukdomar och troligen även mot stroke och demens. Fet fisk innehåller mycket Omega 3. Fet fisk som lax ger mer än 20 gånger mer Omega 3 än torsk. Strömming och makrill är också bra källa till Omega 3. Feta fiskar lagrar sitt fett i köttet medan magra fiskar lagrar sitt fett i levern. 

Minst en portion fet fisk i veckan ska vi äta men gärna tre. 



Pris

Laxen som var färsk kostar 109 kr per kilo (extrapris). En normalportion ligger på 140 gram och den kostar ca 15 kr.

Potatis ca 9 kr per kilo. En medelstor potatis kostar knappt en krona. Likaså en morot.

Gräddfil kostar 3-4 kr per dl. Frysta gröna ärtor ca 0:50 kr per dl.  Citron 3-4 kr per styck. 


 


Av Maria - Fredag 9 sept 10:45

På hyllkanterna i butiken finns prisinformation. I det gula fältet finns jämförpris. Jämförpris talar om vad en vara kostar per kilo/liter/tvätt. Det underlättar för vi ska kunna göra medvetna ekonomiska val men det säger inget om kvalitén...

 


Lektionens uppgift:


1. Gå in på mitt webbibliotek och kopiera och klistra in i ett worddokument. https://docs.google.com/document/pub?id=1PKhktDqX2pnOW-aXAWWnmG0EhEW_39MdPVvaZiQ77lI


 eller se bifogad uppgift på Schoolsoft under HK lektionsplanering.


2. Räkna ut priset på hemgjord kolasås.


3. Tillaga kolasås.


4. Väg såsen och notera vikten.


5. Räkna ut jämförpriset på den hemgjorda kolasåsen.


6. Hur mycket sparar man på att göra sin egen kolasås per kilo?


7. Smaktesta och fyll i smakprotokollet.


8. Maila din arbetsuppgift till mig samt spara den i HK-mappen.


8. Fortsätt med budgetuppgiften.



Av Maria - Onsdag 7 sept 09:45

Vi ska börja med att se till att alla gör en utvärdering av måltiden från förra gången.

         




Tallriksmodellen

 

Med hjälp av tallriksmodellen kan du enkelt sätta ihop en bra lunch och middag. Det innebär måltider med lagom mycket fett, protein, kolhydrater och kostfiber och mycket näringsämnen som vitaminer, mineraler och antioxidanter.


Det finns tre olika varianter beroende på hur aktiv man är fysiskt:

 


Dagens utvärdering:

 
 
  Nu finns dessa lappar uppsatta för att påminna er hur man ska diska

   

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Senaste inläggen

Kategorier

Sök i bloggen

Vädret i Sala

Lärarnas nyheter

Fråga mig

32 besvarade frågor

Tidigare år

Senaste kommentarerna

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se