Senaste inläggen

Av Maria - 4 april 2016 11:30

Syftet med denna lektion är att ni ska laga mat av rester (=av det som finns i kylen.



Kunskapskraven ni tränar idag:

                  

  


Börja med att göra samma deg som till småfranska. Följ receptet till och med första jäsningen, HK-boken s.293


 

Därefter gör ni dettra:

 

Kavla ut degen till en stor cirkel. Skär eller sporra ut 8 trekanter.



 


 

Lägg en skiva skinka och ost på varje trekant. Rulla ihop till gifflar från den breda sidan till spetsen.Spetsen ska ligga under giffeln. Böj giffeln som på bilden.




 

Lägg dem glest på plåt med bakplåtspapper.




 

Låt jäsa under en handduk i ca 30 min.




 

Innan gräddning så penslas gifflarna med uppvispat ägg.





  

Grädda i ugn i ca 8-10 min.




  

Så här ser de färdiga gifflarna ut. De är mycket goda när de fortfarande är varma.



Utvärdera er arbetsprocess:

  1. Vad har du lärt dig idag?
  2. Varför?
  3. Beskriv hur din arbetsinsats var idag.

Av Maria - 29 mars 2016 07:37

Här är ett lästips för er som tycker om att läsa om mat ur ett historiskt perspektiv:

http://varldenshistoria.se/tags/mat?page=2#taxonomy-content

Här finns många olika artiklar i ämnet. Intressant och underhållande.

Av Maria - 23 mars 2016 07:45

Ni ska börja med att reflektera och skriva om att välja och hantera kyckling. Ni ska sträva efter att motivera och argumentera i flera steg och göra det så utvecklande ni kan. Passa på att utveckla denna färdighet så att ni kan behålla eller höja ert betyg. Maila uppgiften i PDF-format till maria.hagblad@skola.sala.se.



Se här hur en text gällande färdigheten kan skilja sig från E till A

  





Se denna intruktionsfilm tillsammans:


  Denna uppgift tar ca 50 min att göra.





Lägg ut alla ord framför dig.

  





Gruppera orden efter hur de hör ihop. Detta gör det lättare att få ihop en bra utvecklande text.

  


https://www.youtube.com/watch?v=GbdVyQZkRhM


http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=89996


http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15327065.ab


Sedan ska ni ta reda på och besvara er egen fråga/frågor gällande socker. 

Av Maria - 18 mars 2016 21:20

På måndag jag ska vikariera i förberedelseklasserna. Deras lärarna ska vara lektionsfria för att kartlägga sina eleverna. Jag har försökt samla ihop det jag kan erbjuda som hjälp i ämnet hem- och konsumentkunskap. Detta är vad jag brukar använda till mina elever.


Vi arbetar med bland annat med att privatekonomi och då använder vi oss av "Koll på pengarna" som årligen kommer som en bilaga i Konsumentverkets tidning "Råd & Rön". Den kan man ladda ner här på flera olika språk, exempelvis arabiska, farsi, somaliska, sorani, persiska, turkiska. Eleverna lär sig om hushållets kostnader och att göra en budget.


Bild 1Bild 2


  

Koll på pengarna 2015 - arabiska: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/2015/Kollpapengarna-2015-arabiska-KOV.pdf

  


Koll på pengarna 2015 - farsi: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/2015/Kollpapengarna-2015-farsi-KOV.pdf

  



Koll på pengarna 2015 - somaliska: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/2015/Kollpapengarna-2015-somali-KOV.pdf

  



Koll på pengarna 2015 - sorani: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/2015/Kollpapengarna-2015-sorani-KOV.pdf

  


Koll på pengarna 2015 - tigrinja:

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/2015/Kollpapengarna-2015-tigrinja-KOV.pdf

  


Koll på pengarna 2013 Persiska: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/KPP-2013-oversattningar/koll-pa-pengarna-2013-persiska-kov.pdf

  


Koll på pengarna 2013 Turkiska: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/KPP-2013-oversattningar/koll-pa-pengarna-2013-turkiska-kov.pdf

  


Flera publikationer finns på Konsumentverket på flera språk:http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/sprak/ovriga/?offset%5B60354921%5D=15



Flera publikationer på olika språk finns på Konsumentverket 


Prata Pengar - privatekonomi på enkel svenska är en programserie på Youtube med korta klipp Prata Pengar är ett undervisningsmaterial i svenska om privatekonomi och har producerats för sfi-undervisning. Informationen är oberoende och framtagen av Finansinspektionen. Mer undervisningsmaterial finns på www.sfiekonomi.se
Undervisningsmaterialet tar också upp olika boendeformer. Materialet passar bra att använda till alla elever.

 



Denna film är framtagen av finansinspektionen och är tänkt att användas i undervisningssammanhang och ska inspirera lärare och elever till att vilja arbeta med privatekonomi.


 

En lärare som lägger ut bra material på Youtube är  Mattias Axelsson. Det är alltid en fördel för eleverna att kunna se presentationen flera gånger och det är lätt att pausa och översätta efterhand. Dessa två har jag använt.


 

 

Det finns bra böcker som är producerade för att hjälpa nyanlända elever med det svenska språket. Ofta tar de upp vardagsnära saker som sker i ett hushåll som passar bra för oss i hem- och konsumentkunskap. Jag använder ett par böcker med bilder och text som hjälp för vad de olika sakerna heter.

Ett par sidor jag kopierat från denna bok (jag läste serbokratiska för många år sedan). Dessa bildsidor finns i slutet av boken.

  

  




Ett memory i som handlar om våra redskap vi använder i köket. Skapat av Emile Palmquist. Hittat på lektion.se.

  


En bra bok för nyanlända med bild och text av Britt Klintenberg. Läromedlet består också av mp3-filer och digitalt material. https://www.sanomautbildning.se/Laromedel/Grundskola-Fk-6/Svenska-som-andrasprak/Upptack-orden/

  


Exempel på en sida ur boken:

 

Flera sidor ur boken: 

http://media.sanomautbildning.se/bladderex/?isbn=9789162298364



Exempel ur tillhörande övningsbok
http://media.sanomautbildning.se/bladderex/?isbn=9789162299309



Filmer jag gjort som kan hjälpa de nyanlända

Köksredskap och annat i köket


 

Grönsaker och rotfrukter


 

Frukt


 

Exempel på matlagningsfilm


 

Exempel på bakfilm


 

Mina spellistor på Youtube. Här finns alla mina bak- och matlagningsfilmer:


Tips från Cilla Dalén via Facebook om dessa sidor

Studiehandledning på flera språk

z


Boken om Sverige på flera språk 

Skärmavbild 2016-03-18 kl. 21.05.10


Konsumentinformation på flera språk

x




Tips från Ingela Roos via Facebook

 

Material från Livsmedelsverket på flera språk

http://slv.butik.strd.se

livsmedelsverket


Om sopsortering på 23 språk från Förpacknings- och tidningsinsamligen

http://www.ftiab.se/228.html

aq


Av Maria - 7 mars 2016 09:30

Under sportlovet låg jag i sjuk i influensan och första arbetsveckan efter var jag väldigt matt. Vi har ont om vikarier så jag beslöt att gå till arbetet och bara visa film för alla mina elever. Det är en film som är ganska aktuell nu, nämligen "Sockerfilmen" (That Sugar Film"). Hur mycket socker äter du egentligen? Filmaren Damon Gameau undersöker det dolda sockret i vår vardagskost genom att äta helt vanlig mat i två månader. Resultatet blir en chock - för både hjärta, hjärna och mage.

http://www.svtplay.se/video/6614800/sockerfilmen/sockerfilmen-avsnitt-1

that_sugar_film



Filmvisningarna  har varit ganska lyckad. Syftet var att väcka ett intresse och kunnande kring socker. Under tiden och efter filmen får eleverna besvara påståenden som "Jag är inte säker på...", "Jag blev särskilt intresserad av...", "Jag blev förvånad över...", "En sak jag lärde mig av filmen var...", "Jag vill veta mer om...", "Jag är inte säker på..." och "Vad jag tyckte bäst om filmen...".


På detta vis får jag veta vad eleverna är intresserade av och vad de vill veta mer om. Uppgiften skulle passa bra som en vikarieinstruktion, vilket också var min första tanke. Vår rektor vill att vi lämnar in mycket enkla uppgifter som eleverna kan arbeta med om ifall vi skulle vara sjuka. Alla lärare vet att det är ganska vanligt att man "måste"  instruera vikarier från sjuksängen. För att undvika detta så kan man lämna in några enkla uppgifter "om ifall att" man blir sjuk.


Till nästkommande gång kommer jag sammanställa för varje klass om deras önskemål om vad de vill veta mer om och anpassa undervisningen efter det. En tanke är att de själva ska besvara sin fråga och redovisa detta för klassen. Eller att jag planerar och anpassar föreläsning samt uppgifter efter klassens önskemål.


Det finns en hel del aktuellt om detta att ta upp. Programmet plus och nyhetsprogram tar upp det dolda sockret i vår kost så där finns en del klipp att visa.


http://www.svt.se/plus/dolda-sockerfallor-i-allt


http://www.svt.se/plus/hjarnforskare-om-socker-ta-kommando-over-din-hjarna


http://www.svtplay.se/klipp/7030777/det-blir-ett-socialt-stigma-att-inte-fa-ata-godis


Dolt socker i grönt te

http://www.svt.se/plus/senaste-sockerskandalen-gront-te

te




 


 


 




Sockerutställning som jag gjorde 2006 med mina femmor:


 

Andra listor:

http://www.mabra.com/lista-sockerfallor/


Av Maria - 20 februari 2016 20:00


  Stycka kyckling.


 

Under min resa till Mexiko blev jag inspirerad att testa/skapa nya rätter för mina elever att tillaga under hem- och konsumentkunskapslektionerna. Jag åt en fantastisk god lime- och kycklingsoppa med tortillakrisp, små goda fyllda tortillas samt en läcker kokosglass med hemgjort rån. Dessa rätter ska eleverna få tillaga och jag får också med hantering av hel kyckling, livsmedelshygien, campylobacter,  ”mise en place”, hemgjord fond, tillsatser, cocktaileffekten, resurssnål matlagning samt seriematlagning.


Ni tränar på dessa färdigheter:

                 


Lektion 1

1. Börja med att dela er kycklinghalva i två delar. Lårbenet för sig och bröstdelen för sig.

 




2. Dela kycklingdelen med lårbenet i två delar och sedan lägger ni en kastrull med 10 dl vatten + 1 liten morot + ½ lök + 1 tsk salt + 1 krm chiliflingor + 1 bladpersiljekvist + vitlök. Låt detta koka upp och sänk värmen så att detta småkokar. Detta ska bli fond till en soppa samt kycklingbitar till enchiladas (till kommande lektioners måltider).

     

 


3. Lägg den andra kycklingdelen med bröst i två delar i en form med lock som passar att ställa i/på med kastrullen. Krydda kycklingen med 2 krm salt, 1krm peppar, ½ lök, 1 liten morot, ev. vitlök, 1 bladpersiljekvist. Tillsätt ½ dl vatten. Tillaga ovanpå kastrullen med fonden.

 


        


4. Efter ca 1 timme så att kycklingen i både fond och form är genomtillagade.


Under den tiden ska ni googla på hur man sparar energi i ett hem. Ge exempel på så många spartiips som möjligt. Här vill jag också att ni får till en uträkning, ex om jag duschar 5 min istället för 15 min så spar jag....


Bra sida med fakta och informationsfilmer: http://www.vattenfall.se/sv/kok-tvatt-vatten.htm


 


Fonden i formen ska ni göra sås på.



 

Fonden i kastrullen ska sparas och frysas in. Detta ska ni ha till soppa lektion 3. 


5. Fonden/vätskan med grönsaker ska sparas till soppa och frysas in i antingen fryspåse eller en tom mjölkförpackning. Märk med namn och klass. Av detta ska ni tillaga en mexikansk limesoppa med kyckling lektion 3.


6. Kycklingköttet från lårbenet rensas från benet och ska frysas in i en fryspåse. Märk med namn och klass. Av detta ska ni tillaga enchiladas med kyckling lektion 2.



Dagens måltid:

Den tillagade kycklingdelen med bröst ska vara till dagens måltid. Håll kyckling och grönsaker varma genom att låta de vara kvar i formen under lock. Kycklingen kan rensas från ben straxt innan måltiden.


Av fond/vätskan som finns i formen ska ni göra sås.


Recept på sås 2 port

Vispa ihop i en kastrull:

1 dl valfri grädde

1 msk vetemjöl

Häll sedan i 1 dl fond.



  1. Koka upp under ständig vispning.
  2. När det kokar stänger ni av värmen och låter det sjuda/småkoka på eftervärme minst 5 min.
  3. Smaksätt såsen vid behov med exempelvis ½ tsk soja och lite mer peppar,
  4. Serveras till kyckling, grönsaker och couscous.

Recept på couscous

Lägg 1 dl couscous i en skål. Koka upp dubbelt med vatten. Tillsätt vattnet i skålen + 2 krm salt och 1 msk olja. Täck med plast och låt stå i 5 min. Smaksätt vid behov. Färdigt!


 

1 dl couscous räcker till 2-3 portioner.



 

Häll couscous i en skål.



 

Tillsätt 1-2 krm salt.



 

Tillsätt 1 msk olja.



 

Koka upp vatten i en vattenkokare.



 

Tillsätt 2 dl kokande vatten.



 

Rör om.



 

Täck med plast och låt stå 5 min. Sedan är det färdigt!



Lektion 2


Uppdrag i köket


  1. Baka tortillabröd. Gör många små. (1/3 ska ni frysa in till nästa lektion. Av dessa bröd ska ni göra tortillakrips till limesoppan).

Recept på tortilla

1. Blanda i en bunke: 6 dl vetemjöl (eller majsmjöl) med 3 tsk bakpulver och  3/4 tsk salt.

2. Tillsätt 3 msk olja och 3 dl kallt vatten. Rör om!

3. Tillsätt mer mjöl så att degen släpper från bunken.

4. Ta upp degen och arbeta den smidig på bakbordet.

5. Dela degen i 16 delar och kavla varje del till en tunn kaka.

6.Värm en stekpanna. Grädda kakorna på båda sidorna i het och torr stekpanna tills de har fått fin färg.

7. Låt svalna på hög under bakduk.

       


  1. Gör egen tacosås och guacamole.

Tacosås: Koka ihop eller blanda kallt lite tomatkross med vitlök, koriander, salt, peppar, chiliflakes/peppar, lite citron/limesaft och ev. lite, lite socker.


Guacamole: Mosa avokado och blanda samt smaksätt med citron/limesaft, matlagningsyoghurt, salt, svartpeppar, vitlök och lite torkade chiliflakes.


 2. Gör några olika varianter:


Burritos: Skinka, bönor eller annan fyllning i en tortilla.

Enchiladas: Rullade, gratinerade tortillas med olika fyllningar.

Fajitas: Kycklingbitar, kött eller räkor inrullade med grönsaker i en tortilla.

Quesadillas: Tortilla med ost

Tacos: Tortilla fyllda med kött. Fisk, räkor eller vad man önskar.


Ät och njut!


Kokosglass


Recept

  1. Vispa 1 dl grädde.
  2. Vispa 1 äggula med 2 msk socker. Spara äggvitan.
  3. Tillsätt 1 dl kokosmjölk.
  4. Fördela i 2-3 små glas.
  5. Plasta in, märk med namn och klass.
  6. Frys in till nästa gång.



 

Reflektionsuppgift

Ni ska skriva om innehåll och tillsatser gällande burkar med salsasås och guacamole. Skriv ner vad som finns i den hemmagjorda samt den köpta. Använd denna struktur.


 

Ingredienser

Tillsatser

Hemmagjord tacosås








 

Köpt tacosås










 

Hemmagjord guacamole










 

Köpt guacamole










 

Varför finns det tillsatser i mat?


Vad menas med cocktaileffekten gällande tillsatser?


Hur undviker man tillsatser?


Finns det någon genväg till färre tillsatser?


Maila uppgiften i PDF-format till maria.hagblad@skola.sala.se



 


Lektion 3


Uppdrag i köket

1. Skär tortillabrödet i tunna strimlor. Stek brödet gyllene i smör eller olja. Fördela strimlorna i två tallrikar/skålar.


2. Skär en halv avokado i skivor/bitar och fördela i tallrikarna/skålarna.


3. Hetta upp kycklingfonden med lite majskorn, tillsätt pressad limesaft. häll i tallrikarna/skålarna och ät genast!

 

 

Smaksätt soppan med lime. Lime ska inte koka för då blir den bitter.



 



Gör rån hemgjorda rån.

Recept:

50 gr smör

3/4 dl socker

1 ½  dl vetemjöl

3/4 dl vatten


Smält smör och vispa till slät smet. Grädda i rånjärnet. 


Servera rånen med kokosglass.


 

Reflektionsuppgift


Ni ska reflektera och skriva om att välja och hantera kyckling. Ni ska sträva efter att motivera och argumentera i flera steg och göra det så utvecklande ni kan. Passa på att utveckla denna färdighet så att ni kan behålla eller höja ert betyg. Maila uppgiften i PDF-format till maria.hagblad@skola.sala.se.


Orden nedan får ni som hjälp. Dessa får ni på lappar så att ni kan sortera era tankar innan ni skriver.  Använd perspektiven hälsa, ekonomi och miljö. Använd de som rubriker eller strukturen nedan.

Hälsa

Ekonomi

Miljö





  



Ord: Importerad kyckling, svensk kyckling, hel kyckling, pris, fryst kycklingfilé, färsk kycklingfilé, klimatsmart, gynna svenska bönder, transporter, miljöpåverkan, tillsatser, hemmagjord fond/buljong, köpt fond/buljong, cocktaileffekten, fetthalt, vattenhalt, hygien, svensk djurlagsstiftning, campylobacter, ”mise en place”, salmonella och genomstekt.



Länk till förklaring: http://hemkunskapen.bloggplatsen.se/2016/01/16/11251977-reflektion-kring-att-valja-och-hantera-kyckling/


Länk till dokumentet på Google drive: https://drive.google.com/file/d/0B4mfVsZ_T0A5VjF4WnkxNXJON1U/view?usp=sharing

Av Maria - 18 februari 2016 20:53

Idag har vi haft ett föräldramöte för blivande år 7. Efter information av rektor, arbetslagsledare och Elevhälsoteamet, så bjuds föräldrar (och deras ungdomar) på kaffe/te/juice och nybakade bullar. I samband med fikat får besökarna möjlighet att prata med personal och elever på skolan. Kamratstödjarna finns med under kvällen samt eleverna i bakgruppen. Eftersom vi har två högstadieskolor i Sala (Vallaskolan och Ekebyskolan) så har eleverna att välja mellan dessa två.


I år var det elever som läser tyska år 8, som bakade bullarna. De kom idag efter skoltid till hemkunskapssalen för att baka och grädda bullar. Vi bakade närmare 300 bullar som vi serverade goa och varma. Som kompensation får eleverna 1000 kr. Eleverna ska åka på en skolresa till Berlin i nian. Kvällen blev lyckad och eleverna skötte sig bra.


 

Av Maria - 26 januari 2016 08:37

Släng inte maten - föreläsning.


Dagens skrivuppgift:


Varför ska vi inte slänga maten? Tänk ur perspektiven Hälsa, Ekonomi och Miljö. Utveckla dina svar så utförligt som möjligt och motivera i flera steg. Maila mig uppgiften: maria.hagblad@skola.sala.se


Tillsammans tittar vi på matrisen i Hem- och konsumentkunskap. Vilka kunskapskrav passar in på denna uppgift?

   


  ´

           

                


Ts´ao-mi-fan


Börja med att koka ris. Följ denna film:


Recept på Ts´ao-mi-fan

Stekt ris med strimlad skinka, svamp mm. 

 


 
 

Presentation


Hej!
Denna blogg skapades av mig maj 2009. Jag heter Maria Hagblad och undervisar i hem- och konsumentkunskap på Vallaskolan i Sala kommun. Här publicerar jag vad vi gör och olika recept. Sidan har också en mängd användbara länkar.

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Fråga mig

38 besvarade frågor

Tidigare år

Länkar

Hitta recept

Arkiv

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards